Skąd te haluksy (halluxy, paluch koślawy, hallux)

Drukuj

Haluks przed zabiegiemHaluksy (halluxy, paluchy koślawe, hallux) są chorobą cywilizacyjną dotyczącą przede wszystkim kobiet i wynikającą z noszenia butów na wysokich obcasach, nadwagi oraz stojącego trybu życia. Wysoki obcas powoduje przeciążenie przedniej części stopy, czego skutkiem jest poszerzenie przedostopia i obniżenie poprzecznego łuku stopy, natomiast spiczasty kształt butów zwiększa ucisk na paluchPaluch koślawy - rentgen - potęguje to deformacje i ból. Pod wpływem zniekształceń zmienia się biomechanika stopy. Nierównomiernie rozkłada się ciężar ciała, paluch nie jest już wystarczająco silnym punktem podparcia w czasie chodu, pogarsza się wytrzymałość struktur stabilizujących stopę, osłabieniu ulegają mięśnie. Przyczyną występowania tego zniekształcenia u kobiet jest słabsza budowa mięśniowo-więzadłowo-stawowa stopy kobiecej.



Przyczyny koślawości palucha:
  • nieprawidłowa biomechanika pierwszego promienia stopy
  • nadmierna długość palucha - tzw. stopa egipska
  • wzmożona szpotawość I kości śródstopia
  • stopa płasko-koślawa
  • metatarsalgia
  • urazy
  • choroby układowe np. reumatoidalne zapalenie stawów

Paluch sztywnyNależy również pamiętać o istnieniu jeszcze jednego rodzaju haluksa, a mianowicie palucha sztywnego (hallux rigidus), którego przyczyny powstania są zbliżone do Paluch sztywny - zdjęcie rentgenowskieprzedstawionych powyżej, a wśród których uraz odgrywa bardzo często główną rolę, np. kopnięcie w twardy przedmiot. Objawia się bólem stawu śródstopno-paliczkowego palucha, sztywnością i związanym z tym ograniczeniem ruchu. W przeciwieństwie do palucha koślawego, paluch jest prosty, a nie skierowany do boku. Zmiana wyżej wymieniona dotyczy mężczyzn.




  Komentarze (518)
176. do klaudii
Dodane przez tina, w dniu - 17-09-2010 11:38
cześć to fakt zespół popunkcyjny to ni przyjemnego też to miałam i było strasznie nawet myślałam że umieram i nie mogłam się ruszać dostałam pierwszego dnia kroplówki później tabletki trwało to u mnie ze dwa dni a na trzeci byłam jak nowo narodzona i zgodzę się z tobą że ból nogi to nic w porównaniu z tym co teraz przechodzisz, mi kazali jeszcze pić dużo wody żeby to z siebie wypłukać i dużo leżeć aż do ustąpienia bólu może to pomoże pozdrawiam i trzymaj się będzie lepiej :)
177. biedne nóżki
Dodane przez klaudia, w dniu - 16-09-2010 20:30
cześć zabieg mam za sobą trwał ponad dwie godziny. Przed operacją miałam wybór znieczulenie w kręgosłup czy narkoza....wybrałam kręgosłup i żałuje mam zespół popunkcyjny ból nóżek to nic w porównaniu z głowa... jak tylko siadam czy wstaje boli jak leże przechodzi straszne to jest płakać mi się chce długo to potrwa???? miała to któraś z was??? a i zoperowane haluksy mnie nie bolą tylko ten mały piaty palec ktory miałam operowany boli jutro zmiana opatrunku jak lekarz to rozwinie to chyba umrę jeszcze nie widziałam i nie chce jeszcze widzieć....umieram
178. Dodane przez a, w dniu - 15-09-2010 11:24
Myślę o Tobie Klaudia i mocno trzymam kciuki!!!!!!!
179. wole słowo zabieg
Dodane przez klaudia, w dniu - 14-09-2010 22:49
jutro dzień rzeźni:)boje sie strasznie ale chęć posiadania ładnych stupisi jest silniejsza:)trzymajcie kciuki i do szybkiego
180. :)
Dodane przez klaudia, w dniu - 03-09-2010 14:30
Niestety ja też uważam ze ta osoba ma racje byłam na konsultacji przed operacją w państwowym szpitalu ul.szaserów (i to nie z przypadku tam trafiłam) w warszawie i pan ortopeda powiedział, że mam coś z głową że chce operować haluksy powiedział ze blizny pooperacyjne i cała stopa po operacji będzie wyglądała jeszcze gorzej narysował mi szew który był zygzakiem i szedł po wierzchniej stronie stopy....uciekłam jak najszybciej mogłam na moich haluskikach:) Teraz poszam po roku do prywatnej kliniki ja wiem ze tam każdy powie ze należy operować bo z grube siano to idzie, ale widziałam efekty tej pracy blizna malutka po boku kostki ślicznusio to wyglądało, a było mi dane zobaczyć to nie tylko na zdjęciach, ale i żywej pacjentce:)lekarz pokazał mi nawet film z opercji:)boje się strasznie ale chce też mieć takie ładne "bilzny" po haluksach:)Powiem wam jeszcze dla przykładu, że poszłam do mojego lekarza pierwszego kontaktu po skierowanie na badanie krwi lekarz z NFZ:) wiecie co mi powiedział ??? Po co pani operuje te haluksy przecież tylko pani je widzi!!!!! coś takiego z ust lekarza nie wierze ze oni medycynę kończyli ehhhh.
181. Komentarz
Dodane przez M.D., w dniu - 31-08-2010 19:04
Mam kilkunastoletnie doświadczenie w leczeniu chorób stóp. Nie, nie reklamuję się w ten sposób, bo 1,5 roku temu wyjechałem na stałe z Polski do jednego z krajów Europy Zachod i pracuję tam w publicznej służbie zdrowia. Pozwolę sobie na 2 komentarze: 
1) metody Kellera-Brandesa przy obecnych implantach praktycznie nie używa się i zawsze pacjenta należy uprzedzić, że to OSTATECZNOŚĆ - stosowana tylko w przypadku, gdy istnieje duża szansa, że lepsze metody zawiodą. Pisze o tym w każdym zagranicznym artykule i książce z chorob stopy. Powiem krotko, w ciągu kilkunastu lat pracy miałem mniej niz 10 pacjentek poniżej 60 roku ż. które miały do niej wskazania 
2) jednym z powodów mojego wyjazdu było to ze leczenie musiałem dostosowywać do absurdalnych przepisów (czyli albo tanio, albo w ogóle a nie mogłem proponować pacjentowi legalnej dopłaty np. za implanty do zabiegu na NFOZ bo ... (Zbigniew Z już się skradał z mikrofonem) czyli leczyłem tak jak pozwalał mi mój przełożony który kupował najtańsze implanty (o śrubach, płytkach nie chciał nawet słyszeć), słaby gips,.... Mogłem nie robić nic, ale ponad połowy pacjentów nie stać było na leczenie prywatne, zatem leczyłem tak jak na zachodzie 50 lat temu nad czym ubolewam
182. Niefortunna wypowiedż?
Dodane przez Irena, w dniu - 31-08-2010 16:49
Z wypowiedzi osoby podpisującej się "Ortopeda" wynika że polscy ortopedzi wykonują u ubezpieczonych pacjentów byle jakie a nawet szkodliwe operacje ponieważ za lepsze nie chce płacić NFZ. 
Czy to możliwe? Nie....nie wierzę,istnieje przecież etyka lekarska. 
Niezręczny i nieprzemyślany komentarz? 
A jeżeli....??Oj,zaczynam się bać!
183. metoda Kellera-Brandesa opis 3 przypadko
Dodane przez Baba, w dniu - 30-08-2010 19:09
Dzien dobry, 
Postanowilam zabrac glos w sprawie metody Kellera Brandesa zastosowanej u mnie oraz dwoch moich znajomych. 
Wszystkie jestesmy czynne zaodowo i aktywne. 
1/mam 52 lata,4 miesiace po operacji.Efekt kosmetyczny bardzo dobry.Palec przylega do podloza,nigdzie nie "ucieka".Podczas zginania go odczuwam niewielka sztywnosc ktora jest do zaakceptowania. 
Leczenie pooperacyjne:rehabilitacja/cwiczenia,masaz wodny,naswietlania/ oraz farmakologiczne :Voltaren,Otrex zewnetrzne zele p-obrzekowe i p-zapalne.Suplementy:glukozoamina,kwas hialuronowy. 
Chodze juz prawie tak szybko jak przed operacja,moge wspinac sie na palce a takze przykucnac na pietach w razie ptrzeby. 
 
2/kolezanka 50 lat 1 rok po operacji.Efekt kosmetyczny i funkcja stopy bardzo dobre.Chodzi normalnie,takze w obuwiu na obcasach. 
Ma dolegliwosci bolowe czasami podczas zmiany pogodu/.y. 
Rehabilitacje juz zakonczyla,lekow nie zazywa. 
 
3/kolezanka lat 59 -2,5 mien po operacji.Efekt kosmetyczny bardzo dobry. 
U niej wynik pooperacyjny najlepszy z nas gdyz nie ma jus dolegliwosci bolowych. 
Stosuje rehabilitacje jw. 
U mnie bole ustapily w ubieglym tygodniu. 
Wkrotce wyjezdzam w podroz do Europy Poludniowej. 
Mysle ze uzmyslowi mi to moje ograniczenia oraz ukierunkuje moje oczekiwania i nadzieje na najblizsza przyszlosc. 
Metoda Kellera-Brandesa to wytworzenie stawu rzekomego. 
Oczywiscie - nie jest to "normalny" staw ale podejmuje funkcje normalnego.Tak sie dzieje u nas,opisanych 3 pacjentek. 
Staw koslawy z naroslami rowniez nie jest "normalny"! 
Metoda Kellera-brandesa jest metoda bezgipsowa,nie mamy zadnych drutow,srub ani blaszek w kosciach. 
Nie zgadzam sie z tym ze metody stare musza byc gorsze od nowych.Czasami i nierzadko jest odwrotnie. 
Ta metoda jest szeroko opisywana w publikowanych w internecie stronach anglojezycznych.Mozna szukac pod haslem "buniectomy (bunionectomy) Keller Brandes". 
Sa prace obejmujace obserwacje wieloletnie w grupie wiekowej od kilkunastu do kilkudzieseciu lat. 
Sa zamieszczone wyniki badan obejmujace wiele aspektow. 
 
Jeszcze dodam ze bylysmy operowane przez roznych ortopedow i w roznych osrodkach. 
Pozdrawiam
184. Dodane przez metoda Kramera, Kellera, w dniu - 30-08-2010 18:12
http://wple.net/plek/numery_2007/numer-1-2007/15-18-gadek.pdf
185. NIE WSZYSTKO STRACONE
Dodane przez a, w dniu - 30-08-2010 12:26
Zobacz co pisze inna osoba tez operowana tak jak Ty -"Ja miałam zabieg u dr ... w Krakowie w 2006r i zostałam okaleczona, w wieku 28lat straciłam zdrowy staw, bo dr mi go usunął, nie informując, że metoda ta jest dla starszych ludzi.Duży palec wyglądał jak u małpy, skrócony, 10 cm nad podłogą, nie było mowy o odkrytych butach.  
Ale dzięki wspaniałemu człowiekowi, dr Podeskowi z Buska-Zdrój, jestem szczęśliwa, 28.10.br zrobił korektę, wstawił drut i wyglądam jak człowiek" 
 
A tak pisze inna - "o przede wszystkim od nas samych zależy wybór metody operacji!  
Od mojej operacji w Krakowie minęło już 6 tygodni...to ja sama, nikt inny nie decydował, gdzie zgłosić się na operację.Wcześniej odwiedziłam w kraju 4 inne ośrodki medyczne wykonujące operacje innymi metodami, przeczytałam wiele literatury medycznej na ten temat, skontaktowałam się z innymi osobami mającymi ten sam problem. Wszystkie informacje dopasowałam do mojej osoby...czyli wieku, obecnego stanu zdrowia, zmian kostnych na stopie i moich wymagań w stosunku do długości okresu niesprawności po operacji. Obecnie po operacji mam piękną stopę, chodzę bez bólu, pracuję, prowadzę samochód...palec przylega do podłogi ,jest prosty i tej samej wielkości co przed operacją, staw, chociaż minimalnie sztywniejszy /o czym wiedziałam też przed operacją ,bo stan taki jest istotą metody Brandesa/, w zupełności nie przeszkadza mi w niczym.  
O tym jednak, że ta metoda nie powinna być stosowana w przypadku bardzo młodych osób powinni wiedzieć WSZYSCY młodzi pacjenci,a to , że dr Zwinczewski niestety nie odmawia im wykonania operacji metodą Brandesa jest naganne!!!" 
 
Wiec nie załamuj sie i odezwij sie co u Ciebie.
186. do p. "Ulki"
Dodane przez Ortopeda, w dniu - 30-08-2010 00:31
Szanowna Pani, 
Cóż, nowoczesna chirurgia stopy (taka jak m.in. we Francji, Niemczech, Szwajcarii, czy USA) w naszym kraju dopiero zaczęła się rozwijać, zatem i lekarzy ortopedów specjalizujących się w tym temacie jest w naszym kraju bardzo niewielu. Zresztą w specjalistycznych szpitalach ortopedycznych, czy Klinikach uniwersyteckich są "poradnie kolana", "barku", "ręki", "kręgosłupa", "stawu biodrowego", itd. A czy gdzieś widziała Pani "Poradnię Stopy" lub "Poradnię Łokcia" lub "nadgarstka". Niestety takowych nie ma. Co do Pani obaw, niestety metody Kellera-Brandesa nie można wycofać na stałe z ortopedii, gdyż czasami znajduje zastosowanie (starsi, mniej wymagający pacjenci lub tacy, u których istnieją przeciwwskazania do większych zabiegów). Niestety dużej części nowoczesnych, skutecznych operacji nie da się wykonać w ramach kontraktu z NFZ - suma jaką płaci NFZ za leczenie halluksa ledwo pokrywa koszt zastosowanych implantów, nie mówiąc o kosztach funkcjonowania szpitala (urządzenia, personel, itp.), zatem zapewne zdarza się że dyrekcje szpitali nie wyrażają na nie zgody. Jaki wybór mają pracujący w nich lekarze: w ogóle nie operować, albo starać się pomóc Pacjentom tak, jak jest to tylko możliwe. Proszę przede wszystkim się nie martwić, rozpocząć fachową rehabilitację i przede wszystkim porozmawiać z Doktorem, który Panią operował - z pewnością ma jakiś plan postępowania wobec Pani i bardziej realnie przedstawi Pani sytuację. Życząc zdrowia, pozdrawiam.
187. jaka metoda operacji? czy Kellera-Brande
Dodane przez beata, w dniu - 28-08-2010 14:59
W lipcu miałam zabieg polegający na ścieciu narośli i nasady bliższej paliczka podstawowego palucha ze stabilizacją drutamu. Po wyjęciu drutów paluch nie trzyma pionu, przechyla się, a właściewie leży na sąsiednim. Jest do tego sztywny. Przeczytałam wcześniejsze wpisy o metodzie Kellera-Brandesa, nie jestem pewna, czy ten zabieg u mnie wykonano, na karcie ze szpitala brak informacji o nazwie, są tylko numery. 
Zastanawiam się, co teraz mogę zrobic, czy np. rehabilitacja może zniwelowac efekt zabiegu i jakoś wyprostowac do pionu paluch?
188. Dodane przez a, w dniu - 27-08-2010 15:46
31 lipca minął rok od operacji  
i wreszcie mogę powiedzieć-NIE ZAŁUJE TEJ DECYZJI.Operacja była w Krakowie 
w Ortopedicum.Nic nie odrasta ale to zaledwie rok. Znajome mają juz 3,5 lat 
i tez nic nie odrosło.Na jednej blizny prawie nie widac , na drugiej troche bo jest zaczerwienienie.Ale to wszystko jest pod butami a w chodziłam całe lato w klapkach i nikt nic nie zauważył.Masci na blizny jest sporo, wystarczy wpisac w google ale ja nic nie stosowałam.Wyjecie drutu nie boli choc jadac na nie pol drogi przepłakałam a spod gabinetu chciałam uciec. Okazało sie ze oni drut wbijaja w takie specjalne miejsce (juz nie pamietam jak to sie nazywa) 
i naprawde nie boli,oczywiscie czucie sie ma ale to nie bol , trudno mi znalesc porownanie.
189. dzieki a
Dodane przez operacja, w dniu - 27-08-2010 15:25
dzięki a, powiedz mi dawno miałaś operowane?w jakim mieście? nic nie odrasta? duża blizna? bolało wyjęcie drutu?znasz jakieś dobre maści na blizny?:) pozdrawiam
190. Dodane przez a, w dniu - 27-08-2010 15:11
Miałam osteotomię z drutami ale w palcach no i druty 6 tyg a nie 3 tyg . jak Ty masz miec. Druty miałam tylko 
w duzych palcach.W sumie w pracy mnie nie było 7 tyg. i 1 dzien. Czas spedzałam ogladajac telewizje, czytajac ksiazki, siedzac na ławeczce przed domem no i krotkie spacerki. Pierwszy tydzien to chodizłam tylko do łazienki cały czas lezałam.A potem to bez problemu tylko ze wstydziłam sie tych butów bo ludzie tak potwornie sie na mnie gapili, najgorzej starsze kobiety.Wozek nie jest potrzebny!Na wozku to mnie tylko po operacji do samochodu wywiezli, wystarcza Ci kule no i buty.Poza tym nie mozesz tak "zalegnąc" , ruszac sie trzeba. Mnie wszystko razem kosztowało 5 tysiecy (operacja 3 tys.) 
Bardzo drogo Cię podliczyli.Na zmiane opatrunkow ja przyjezdzałam. 
Tez miałam znieczulenie w kregosłup.Nic sie nie boj, po co maja Cie usypiac!!!!!Dadza Ci tez prawdopodobnie w zastrzyku lub kroplówce lekki srodek nasenny, usniesz w trakcie a obudzisz sie po zabiegu.A o bolu to Ty nie mysl, kazdy reaguje inaczej, jednego boli innego mniej.Naprawde da sie wytrzymac, bol zeba bywa gorszy bo bardziej uciazliwy a tu bolą stopy. 
Pa
191. operacja
Dodane przez Klaudia, w dniu - 27-08-2010 14:52
Cześć mam wyznaczony już termin operacji 15.09 w prywatnej klinice nie pamietam jaka to metoda ale osteotomia z drutem na trzy tyg bez gipsu(niestety będę miałam operowane oba haluksy i jeszcze piąty palec czego wcześniej nie widziałam koszt takiego zabiegu wyliczyli mi na 10500zł uważam że to trochę drogo ale lekarz będzie przyjeżdżał na zmianę opatrunku przerażają mnie te trzy tyg w domu bo mam małe ADHD ale możne ból uniemożliwi mi chęci wychodzenia. Boje się strasznie bo będę miała znieczulenie w kręgosłup chyba bym wolała narkozę i być nieświadoma cięcia tych kości drut będzie wystawał z boku kostki nie będzie przechodził przez cały palec ze stawem jak u mojej koleżanki ktoś mi pomoże co to za metoda wydawało mi się ze chewrona ale żadnych śrub i płytki nie będę mieć. Mam już buciki i kule myślę jeszcze o wózku (aby wypożyczyć)bardzo boli po operacji????
192. Dodane przez a, w dniu - 27-08-2010 13:10
Każde życie ma jakiś sens a tym bardziej Twoje. Nie załamuj się tylko poszukaj jakiegoś wyjścia.Może ćwiczenia, jakieś zabiegi. 
Głowa do góry ale skrzywdzili Cię okrutnie. Ja mam 36 i rok temu miałam prywatnie korekcje palucha koślawego (osteotomie) z drutami Kirschnera. Wcześniej zapytałam jaką metodą będę operowana, ponadto czytałam w internecie i wiedziałam o tych metodach i o tej Twojej też. 
Głowa do góry
193. do p "Ortopedy"
Dodane przez Ulka, w dniu - 27-08-2010 10:13
W odpowiedzi na komentarz dotyczacy metody Kellera - bylam operowana w Klinice Ortopedycznej z doswiadczeniem i tradycjami. 
Przed operacja mowilam ze jestem osoba bardzo aktywna i musze oraz chce taka pozostac. 
Jezeli polecona mi metoda jest tak szkodliwa to dlaczego nie zostala calkowicie wycofana z ortopedii? 
Zapewniono mnie ze zabieg w niczym nie ograniczy mojej aktywnosci. 
Mam 47 lat.Po przeczytaniu opinii jestam zalamana.Moje zycie z ograniczeniami lub uniemozliwienem normalnego funkcjonowania nie ma sensu.....
194. Re
Dodane przez Ortopeda, w dniu - 26-08-2010 22:07
Witam, 
Metoda Keller-Brandes przeznaczona jest dla starszych (po 80 r.ż),mało wymagających jeśli chodzi o poziom aktywności osób oraz takich, u których ze względu na stan zdrowia nie można wykonać większych, ale znacznie bardziej skutecznych zabiegów. Ze względu na rodzaj zabiegu (wycięcie podstawy paliczka) nie jest możliwe uzyskanie pełnej funkcji stawu sródstopno-palcowego. Oczywiście, jak po każdej operacji wskazana jest rehabilitacja (fizyko- i kinezyterapia). Metoda jest 
przeciwwskazana u aktywnych pacjentów poniżej 70-75 r.ż, gdyż bardzo często dochodzi po niej do "uciekania" palucha w kierunkach góra/dół, 
bok/ przyśrodek. Wadą tej metody są również niewielkie możliwości naprawienia jej skutków. Niewątpliwą zaś zaletą jest: prostota wykonania operacji oraz jej krótki czas, dlatego zyskała ona znaczną popularność 20-30 lat temu. Obecnie bardzo rzadko znajduje wskazania 
(zwłaszcza u "starszych chirurgów"). Moim zdaniem: dobra metoda dla starszej osoby z dużymi dolegliwościami bólowymi, której nie można zaproponować nic lepszego, zwłaszcza jeśli wykonujący ją lekarz nie jest specjalistą w leczeniu chorób stóp, aczkolwiek zawsze należy uprzedzić Pacjenta, że celem operacji nie jest odtworzenie pięknego, w pełni sprawnego palca, ale zmniejszenie dol bólowych, przy czym ostateczny wynik jest bardzo niepewny.
195. REHABILITACJA
Dodane przez była pacjentka, w dniu - 23-08-2010 13:11
Jednym jest potrzebna innym nie, Ty sama zobaczysz jak bedzie u Ciebie 
ale polecałabym choc jedne zajecia  
z rehabilitacji(cena od 60 do 80 zł za godz) przynajmniej nauczysz sie jak cwiczyc. oczywiscie rehabilitacja jest tez panstwowo ale sa terminy i trzeba czekac,decyzja nalezy do Ciebie.przejrzyj posty ponizej sporo na ten temat pisałam.
196. operacja?
Dodane przez Klaudia, w dniu - 18-08-2010 16:06
Cześć nazywam się Klaudia i idę dziś na konsultacje w prywatnej klinice byłam w zeszłym roku w państwowej i jak lekarz usłyszał że mnie nie boli to stwierdził ze nie ma sensu robić operacji (mam 26 lat)brzydką kostkę ale palce w miarę proste chyba dlatego że od zawsze je prostuje. Kostki a zwłaszcza jedną mam od ok 3 roku życia mam bardzo szczupłe stopy więc to widać boję się bardzo ale chce już mieć normalne nóżki;)
197. druty w palcu
Dodane przez pacjentka, w dniu - 17-08-2010 11:51
Powtórzę pytanie: ile czasu potrzeba po wyjęciu drutów, by powrócic do sprawności?
198. buty pooperacyjne
Dodane przez była posiadaczka halluksów, w dniu - 14-08-2010 15:23
witam..jakis czas temu mialam operowane stopy metoda bez gipsu na blachy tytanowe i sruby..po operacji stosuje sie but pooperacyjny..mam takie byty na sprzedaz po atrakcyjnej cenie..stopy byly robione rownoczesnie wiec butow jest dwa..jakby ktos potrzebowal to z chcecia udostepnie po niskiej cenie.. 
w razie jakichkolwiek pytan sluze pomoca  
moj nr gg 6073748 lub email 
ania 22tk@poczta.onet.pl  
pozdrawiam wszystkich halluksowcow !!!
199. troszkę inne spojrzenie.
Dodane przez MartazNikąd, w dniu - 12-08-2010 11:03
W sumie po raz pierwszy się z czymś takim spotkałam. Brzmi bardzo przekonywująco. 
http://www.profizjomedica.pl/halluksy.htm
200. druty w palcu
Dodane przez po zabiegu, w dniu - 10-08-2010 12:54
Witam współcierpiących! Mam pytanie do osób, które miały stabilizowany duży palec drutami: po jakim czasie od ich usunięcia wróciliście Państwo do sprawności? Czy konieczna jest rehabilitacja? Mnie lekarz powiedział, że stopa musi powoli dojsc do siebie i rehab. jest zbędna. Chciałabym jak najszybciej wrócic do sprawności :)


Katalog stron internetowych